Dev Markalar Mobil Oyun Pazarına Yatırım Yapıyor

Önce Collaborative Fund ve Thrive Capital, ardından Goldman Sachs ve Accel ve son olarak Amazon mobil oyun pazarına yatırım yaptı. Pazar araştırmaları e-spordan bağımsız bir dünya olamayacağını gösteriyor…

TWITCH TV’yi satın alarak oyun pazarına giriş yapan Amazon’un üçüncüsünii bu sene Haziran ayında düzenlediği Mobile Masters (Taşınabilir Cihaz Ustaları) turnuvası, önemli bir etkinlik oldu. Toplamda 100 bin dolarlık ödülün dağıtıldığı turnuva ekseninde Power Rangers, Legacy Wars, Critical ÜPS, World of Tanks Blitz ve Survival Arena oyunları oynandı. Las Vegas’taki turnuvaya Amazon’un GameOn isimli çapraz platform desteğine sahip sohbet sistemi destek verdi. Turnuva Facebo-ok,Twitch TV ve Youtube üzerinden canlı yayınlandı.

Bu turnuvadan gördüğümüz üzere, güvenlik ve tutarlılık gerekçeleriyle e-sporcuların hala belirli bir turnuva alanına ihtiyacı var. Ama bunun değişmesi an meselesi. İstikrarlı biçimde çalışabilecek bir yapının oluşturulması, maliyet açısından azalan ama fayda açısından yükselen ivmede bir turnuva geleceğini işaret ediyor. Bu anlamda mobile yapılan potansiyel e-spor yatırımlarına dikkatle göz atmakta fayda var.

Mobil Oyun Pazari

DÖNÜM NOKTASI GEÇEN YILDI

Mobil oyunlara yapılan yatırımların sermaye piyasası odaklı çıkış noktası geçmiş yıllara dayansa da domino etkisinin asıl başlangıcı geçtiğimiz yıl oldu.

2017’nin Mayıs ayında Long Game isimli bir mobil uygulamaya yatırım yapıldı. Uygulama, temel anlamda basit görevlerle harcamaların kısılmasına yönelik bir bilinçlendirme sağlıyor. İki yatırımcısı da sektöre yakın isimlerden. Birincisi, Quora isimli soru-cevap sistemine dayalı paylaşım platformunun kurucusu Adam d’Angelo’nun da aralarında olduğu Collaborative Fund; diğeri ise Joshua Kushner’m internet yazılımları üzerine odaklanmış firması Thrive Capital. 6.6 milyon dolar bütçe ile sağlanan yatırım desteği, şirkete yeni altyapı çalışmalarında büyük fon sağladı. Bize gösterdiği ise, ciddi sistemlerin bile oyunlaştırma teorileri üzerinden hareket etmeye başlamış olması. Mobil, bu anlamda önemli bir zemin oluşturuyor.

Mobil oyunlar, devlerin gözünde de c-sporun gclcccğini temsil ediyor. En ciddisinden, günlük eğlenceye dayalı oyunlara kadar birçok yapı e-spora göz kırpmış durumda. Örneğin, dünyanın en büyük yatırım bankalarından birisi olan Goldman Sachs bu yılın Mayıs ayında, Voodoo isimli mobil oyunları üreten şirkete, 200 milyon dolar yatırım sağladı. Sermaye piyasasının en büyüklerinden birinin bu hamlesi, e-spora dair tüm teorileri doğrular nitelikte.

Bir diğer haber ise sektörün daimi paydaşlarından geldi. Temmuz ayında Spotify, Etsy, Lynda ve Facebook’un aralarında bulunduğu birçok büyük internet devine finansal danışmanlık sağlayan Accel, FRVR isimli HTML5 teknolojisine dayalı günlük eğlence oyunları üreticisine 3.3 milyon dolar yatırım aktardı. FRVR, Flash’ın yerini alan sistemi en başarüı biçimde kurgulayan firmalardan biri. Ana yatırımcıları arasında masaiistü ve mobil cihazlar için bilgisayar oyunu üretmeyi sağlayan en önemli yazılımlardan biri olan Unity’nin kurucusu Da-vid Helgason var. Şirket, basit ama bir o kadar da popüler olan ve 6 milyarlık oynanış sayısı ile Basketball FRVR ile bilinmekte.

PAZAR OLANAKLARINI GÖSTEREN ARAŞTIRMALAR

Sermaye piyasasındaki hareketler ve mevcut pazar araştırmaları, bize mobile odaklanmış e-spoaı takip altına almamız gerektiğini işaret ediyor. Tabii bunu yaparken e-sporcu reflekslerini de öğrenmemiz lazım. Geçtiğimiz hafta Nielsen Research Türkiye Genel Müdürü Erdem Tolon ile birlikteydik. Bahse konu yatırımları ve pazarı konuştuk. Tolon yaptığımız sohbette, 2020 yılında 10 milyon otonom araç ve 34 milyar internete bağlanabilir cihaz olacağı varsayımıyla; e-spordan bağımsız bir dünya olmayacağına dikkat çekti. Yapılan araştırmalarda, fiziki spor takipçilerinin, e-spor takibine de eğilimi olduğunu görmüşler. Bunun iyi biçimde anlaşılabilmesi için e-spor taraftar yapısının da doğru analiz edilmesi gerektiği düşüncesindeler. Tüketim alışkanlıklarının incelenmesi; takip edilen oyunların neler olduğu; hangi markaların hangi müşteri profili üzerinden sisteme kaynak aktardığı; e-sporculann aile ve arkadaş çevresinin ihtiyaçlarının incelenmesi gibi konuların e-sporun geleceği açısından üzerinde durulması gerekenler olduğunu dile getirdi ve pazarın çok geniş bir menzili olduğunu ekledi.

Önümüzdeki hafta turnuva, fuar ve benzeri etkinliklerdeki yapıya hızlı tüketim açısından bakmaya devam edeceğiz.

Güzel bir hafta geçirmenizi dilerim…

Ali Efe İralı





Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir