E-spor Pazarının Yarattığı İş fikirleri ve Girişim Fırsatları

İŞ FIRSATLARI

Şirketler açısından e-spor’a yatırım olanağı dışında, sponsorluklarla izleyici kitleye ulaşarak onlarla bütünleşmek ve bunu doğru bir stratejiyle konumlamak mümkün. E-spor kanalıyla satışa ve marka sadakatine yönelik çalışmalar, bu alanda anlamlı çıktılar yaratacak şekilde yapılabilir. Bunu gören ve buna göre konumlanan markalan uzun süredir görüyoruz.

Tansu Kendirli, birçok markanın izleyici, oyuncu, oyunsever ve e-sporcu ile hizmet ve ürünlerini nasıl bütünleştirmesi gerektiğini daha fazla düşüneceğini söylüyor. Kendirli, “Çok daha başarılı konumlamalar, bütünleşmeler ve kampanyalar göreceğiz. Artık markalara danışmanlık yapmaya “başlayan, CEO’la-ra, marka ve ürün yöneticilerine e-spor alanında yardımcı olacak, sektörün içinden doğan şirketler var.

Bunlann sayılarının artacağını tahmin ediyorum” diyor. Sadece ticari alanda da değil, hukuk, fınansal hizmetler ve eğitim alanlannda da e-spor kulüplerine, sporculara ve markalara yol gösterecek süreçlerin oluşturulmaya başladığı görülüyor. Kişiler için de tıpkı klasik sporlarda ve sporun yayıncılığında olduğu gibi çok yeni iş tanımlan doğuyor.

Bu alanın eğitimlerini verecek ve insanlan e-spor tarafında kariyere yöneltecek süreçler hem dünyada hem de Türkiye’de oluşmaya başladı. Artık birçok yeni iş pozisyonu var. Sunucu, yayıncı, yorumcu, analiz uzmanı, analist, koç gibi pozisyonlar bunlardan bazdan… Bu durum sektör geliştikçe daha fazla çeşitlenecek.

e spor

SPONSORLUK ARTIYOR

Daha önce bahsettiğimiz gibi, birçok şirket e-spor alanındaki gelişimi fark etti ve bu alandaki işbirlik-leriyle sponsorlukları artırmaya başladı. Özellikle genç kitleye ulaşmak isteyen markalar bu konuda çok etkin. Örneğin geçen yıl League of Legends oyununda bir takımı destekleyerek e-spor’a giriş yapan Ülker, bu yıl alanını genişleterek League of Legends Şampiyonluk Ligi’nin sponsoru oldu, pladis Türkiye, MENA & CA Kurumsal İletişim Başkan Yardımcısı Hande Gün Ertan, “Genç hedef kitleyle onlann dilinde iletişim kurmayı önemsiyoruz. Ülker olarak dijital-leşmeyi bir pazarlama konusu olarak değil, iş yapış biçimimiz ve kültürümüz olarak görüyoruz. E-sporu ise genç hedef kitleyle etkileşimde olacağımız önemli alanlardan biri olarak belirledik. Gençlerin bulundukları alanlarda yer almayı önemsiyoruz” diyor. Maximum Kart markasıyla e-spor alanına ilk yatırım yapan kurumlardan biri olan İş Bankası ise League of Legends Türkiye Şampiyonlar Ligi’nde mücadele eden 1907 Fenerbahçe Derneği ile Yükselme Ligi’nde yer alan Beşiktaş ve Galatasaray e-spor takımlanna ana sponsorluk desteği veriyor. Türkiye İş Bankası Bireysel Bankacılık Pazarlama Müdürü Burak Sezercan, “Henüz bankacılık hizmetlerini kullanmayan genç kitle arasında algımızı güçlendireceğine inanıyoruz. Türkiye’de e-sporun diğer dallarındaki son gelişmeleri birleştirerek önümüzdeki yıl faaliyetlerimizi planlayacağız” diyor.

GENÇ KİTLE HEDEF OLDU

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) 2016 yılında Dark Passage’ın sadece League of Legends takımına sezon ortasında sponsor olmuştu. Şimdi ise takım isminin de Dark Passage BKM Express olarak değiştirildiği bir yıllık bir sponsorluğa imza attı. BKM Dijital Çözümler Genel Müdür Yardımcısı Serkan Yazıcıoğlu, “Bizleri e-spor’a yönlendiren itici gücün genç hedef kitle olduğunu söyleyebiliriz. BKM Express’i gençlerle dijital oyun platformunda buluşturmayı bu açıdan oldukça önemsiyoruz ve onlann dilinden konuşarak BKM Express’i ve BKM Express’in getirdiği kolaylıkları anlatmaya çalışıyoruz. BKM Express’in kolay kullanımını oyun severler arasında yaygınlaştıracağız” diyor.

2007 yılında, İzmir’de yüzde 100 yerli sermaye ile kurulan ByNoGame, dijital oyun ürünlerinin alınıp satıldığı bir web platformu, e-pin, CS:GO Skin-Key, Knight Online gold bar ve item alım satımlarında faaliyet gösteriyor. ByNoGame olarak Beşiktaş e-spor takımının ilk sponsorlanndan olduklarını söyleyen ByNoGame CEO’su Murat Kömürcü, ‘Yakın bir zamanda e-sporun ve ünlü yayıncıların fiziksel ürünlerinin satışına da başlayacağız. Hedefimiz bundan sonra yapılacak bütün e-spor etkinliklerinin bilet satışlannın ByNoGame tarafından yürütülmesini sağlamak” diyor.

PC PAZARINI DESTEKLİYOR

E-spor pazan oyun şirketleri kadar bilgisayar üreticileri için de önemli. 1,3 milyar oyuncunun 2018 yılında donanım ihtiyaçlarına 100 milyar dolar harcaması öngörülüyor. Oyun bilgisayarları segmentinin yükselişte olduğu bu dönemde PC şirketleri de bu alanı destekliyor.

Bunlardan biri de HP. E-spor oyuncularının kendileri için çok önemli bir tüketici kategorisini oluşturduğunu ifade eden HP’nin bu alandaki yatırımları ve AR-GE çalışmaları devam ediyor. HP Türkiye Kişisel Sistemler Grubu Tüketici Ürünleri Kategori Yöneticisi Fatih Atlıbatur, “2018 yılı itibarıyla PC gelirlerimizin yüzde 30’unun oyun bilgisayarlarından geleceğini tahmin ediyoruz. 1907 Fenerbahçe League of Legends e-spor takımının ilk etapta teknoloji sponsoru olduk ve takıma Omen by HP serisi bilgisayarlarımızla destek veriyoruz” diyor.

INTEL DE OYUNDA!

Intel de geçtiğimiz aylarda e-spor şirketi ESL’nin global çapta teknik partneri oldu. Intel bu ortaklıkla ESL’nin düzenlediği e-spor turnuvalarının teknoloji sağlayıcısı haline geldi. Bu işbirliğiyle birlikte Türkiye’de ilk kez Intel & ESL Türkiye Şampiyonası düzenlenmesi karan da alındı. Intel Ortadoğu, Türkiye ve Afrika İletişim Yöneticisi Dalia Ka-mel, “E-spora müşteriden buluta kadar güç sağlayan teknoloji desteği sunuyoruz. Intel olarak e-spora olan odağımız, ilgimiz, yatırımımız ve desteğimiz hem dünyada hem de Türkiye’de artarak sürecek” diyor.

Logitech’in ise oyun ekipmanları üreten Logitech G markasıyla Türkiye’de sponsorluk desteği verdiği üç e-spor takımı bulunuyor. Yaklaşık altı yıldır “Hardware Arena Gaming” takımıyla sponsorluk anlaşması devam ediyor. Ayrıca üç yıl boyunca “Team Auro-rA”ya destek verdi. Logitech Ülke Müdürü Mustafa Uyar,

“E-spor oyuncularının yaptığı yayınların profesyonel kalitede olmasını, izleyicilerle daha iyi ilişkiler kurmasını, oyunlarda başarılı sonuçlar elde etmesini ve diğerlerinden farklılaşmasını sağlamak üzere, en hassas tepkilere bile en hızlı şekilde karşılık verecek ürünler geliştiriyoruz” diyor.





Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir