Oyun Pazarında Oluşan Yeni Fikir ve Fırsatlar

OYUN sektöründeki milyarlarca dolarlık hacim, her yıl yeni fikirlerle büyümeye devam ediyor.


Aralarında genç neslin önderlik ettiği örneklerin bulunduğu pek çok proje, oyun sektörü içinde yer alan tüm tarafları etkisi altına almayı sürdürecek gibi görünüyor. Bu hafta pazarda yeni oluşan fırsatlara değineceğiz.

Yaklaşık iki yıl önceki bir yazımızda spor müsabakalarına dair geliştirilmiş bir arama motoru sisteminden bahsetmiş; bir benzerinin e-spor için de yapılmasının, hem kitleleri birbirine bağlama hem de sponsor firmaların kendilerini daha iyi tanıtabilmelerine imkân sunabileceğinden söz etmiştik. Aradan geçen iki yılda, yurt-dışından benzer nitelikte ama çok daha geliştirilmiş yazılımların yapılmaya başladığı çalışmalar olduğunu söylemenin vakti artık geldi.

YEMEKSEPETİ’NİN E-SPOR AYAĞI OLABİLİR Mİ?

2018’de 17 yaşında genç bir yazılımcı olan Scott Hiett, Edge isminde bir uygulama ve platform geliştirmeye başlıyor. Forbes’tan Mike Stubbs’ın haberinden öğrendiğimiz kadarıyla bu sistem geçtiğimiz yılsonunda yaklaşık 1.5 milyon dolarlık bir yatırım almış. Yatırım yapanlar arasında MasterCard’ın eski yöneticilerinden Robert Reeg de varmış. Adı geçen şirkette başta Nintendo’nun İngiltere’deki eski üst düzey yöneticilerinden David Yarnton olmak üzere pek çok mühendis ve tasarımcı yer alıyor. Yapay zekâ sistemleriyle donatılmış uygulama, hem ödeme sistemleri hem de takipçiler üzerine oldukça detaylı olarak kurgulanmış bir analiz yazılımı. Temel anlamda otomasyon sistemi şeklinde çalışıyor. Hem e-sporculara hem de yayın yapan oyunculara yönelik olan sistemde, çeşitli sosyal medya kampanyalarının yürütülmesi, takibi ve analizi gerçekleştiriliyor. Böylece kanaat önderi diye tabir ettiğimiz “influencer”ların daha etkin biçimde çalışmalarını sürdürmeleri sağlanıyor.

Şimdi biraz geriye yaslanıp pencereyi genişletelim. Bu türden çok sayıda örnek yazılımın halihazırda çeşitli halkla ilişkiler ajanslarınca kullanıldığını biliyoruz. Yurtdışında, sadece bu işe odaklanmış binlerce kişi var. Ama tarafların tek bir çatı altında yer almalarını sağlayacak uluslararası bir çalışmaya henüz rastlamış değiliz. Belki Edge bunu yapar. Devamında ne olacağını göreceğiz. Bu arada elimizdeki imkanlarla bu alanı izlememiz önemli bir fırsat sunabilir, örneğin, Yemeksepeti’nin benzeri olan uygulama ile Türkiye çapında turnuvaların düzenlenebileceği ya da oyuncuların birbirlerini bulabilecekleri, hem de benzer sosyal medya çalışmalarını koordineli kullanabilecekleri çalışmalar yapılamaz mı? Doğrudan yemek sektörü üzerinden sunulan kampanyaların yanında, sektörü armada olarak yönlendirmek çok önemli olacaktır düşüncesindeyim.

Yıllar önce söylediğim şeyi tekrarlamak istiyorum: Arama motorunun çalışma prensibini, sosyal medya ve ödeme sistemleriyle birleştirenler, e-spor pazarının küresel çapta bir sonraki kaptanı olacak gibi duruyor. Uluslararası kişi ve kurumlar nezdinde, özellikle bu tür alanlarda sessiz ama derinden gelen bir çalışma yürütülüyor. Sanırım bu noktada önemli olan, bir sonraki yeniliği, potansiyeli, dışarıda yapılan çalışmaları okuyarak doğru tahmin yürütebilmek.

ANAHTAR NOKTA, YAZILIM

Steve Jobs’un, videosu milyonlarca kişi tarafından, defalarca kez izlenmiş olan 2007 tarihli iPhone lansman konuşmasında bir bölüm vardır. Jobs, Turing ödüllü, dünyaca ünlü bilgisayar bilimcisi Alan Kay’in bir sözünü ekrana yansıtır. Söz şöyledir: “Kim yazılım konusunda gerçekten ciddiyse, kendi donanımını da yapmalıdır.” Türkiye bunu hava araçları ve ağır sanayi özelinde çeşitli yöntemlerle son yıllarda güçlendirerek yapmaya çalışıyor. Ama yazılım tarafında, sosyal yaşamın içinde de benzer çabaları adapte etmeliyiz. Yaani.com, BİP ve YaaY gibi çalışmalarla bir yol alınma gayreti gösteriliyor. Türk Telekom ve Turkcell’in çabalarını görmezden gelemeyiz belki ama ya diğer yatırımcılar? Sosyal ağ kullanımından bağımsız sahalarda da durum çok farklı değil. Oyun sektöründe bile durum benzer nitelikte.


Bu haftaki yazımızı, ilgili endişeyi şu örnekle cevaplayarak bitirelim: NASA’nın 18 Şubat’ta Mars’a indirdiği aracın eş zamanlı simülasyonu, oyun teknolojilerindeki geliştirme süreçlerinden faydalanan üç boyut sistemleri kullanıyor. Belki eş zamanlı olarak aracın inişini göremedik. Ama üç boyutlu simülasyon üzerinde, sürecin nasıl işlediğini ve hangi aşamaların kaydedildiğini an be an izledik. Bunu sağlayan sistem, oyun sektörünün bugün milyarlarca dolarlık bir pazara dönüşmesini sağlayan yapı ile aynı.

Güzel bir hafta geçirmenizi dilerim…

Dr. Ali Efe İralı




Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir